Wijchen Gezond

Vanuit het startinitiatief  in 2013 van een aantal huisartsen, apothekers en ZZG zorggroep is een burgerinitiatief ontstaan dat met allerlei activiteiten aandacht geeft aan gezondheid. We willen inwoners van Wijchen bewuster maken van gezond leven in de breedste zin: gezondheid bevorderen met aandacht voor voeding, beweging, zelfreflectie, zingeving en verbinding. 

Wijchen Gezond omarmt de nieuwe definitie van positieve gezondheid: gezondheid is het vermogen van mensen om met fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen om te gaan en zoveel mogelijk eigen regie te voeren.

Kern van de activiteiten van Wijchen gezond is niet het initiëren van nieuwe dingen, maar juist het bundelen en stroomlijnen van krachten en het bij elkaar brengen en zichtbaar maken van bestaande initiatieven voor bewust en gezond leven.

POSITIEVE GEZONDHEID

Geïnspireerd door de definitie van positieve gezondheid van Machteld Huber heeft Wijchen Gezond haar “spinnenweb” met gezondheidsthema’s omarmt. Resultaat van op deze manier kijken naar gezondheid is dat alle aspecten die leiden tot bewust gezonder leven aan bod komen. Iedereen kan dan voor zichzelf bepalen op aan welk onderdeel of onderdelen van gezondheid hij of zij aandacht wil besteden. 

BLUE ZONES

Blue Zones ofwel ‘Blauwe gebieden’ zijn gebieden in de wereld waar mensen langer, gezonder en gelukkiger leven, vaak boven de 100 jaar. Hoe kan het dat deze mensen langer leven? Genetica? Dieet? Andere benadering van het leven?  Dan Buettner reisde langs deze blauwe gebieden en kwam erachter dat het geheim zit in de alledaagse dingen die ze doen: het voedsel dat ze eten, de dagelijkse routine, het gezelschap waarin ze verkeren en hun kijk op het leven.

Het team van onderzoekers bezocht onderstaande vijf plaatsen over de hele wereld waar mensen het langst in goede gezondheid leven en gelukkig zijn. Het blijkt dat in de blauwe zones het onderhouden van sterke sociale netwerken, het consumeren van een plantaardig dieet, het eten met mate en het actief blijven bewegen tijdens de ouderdom de gemene deler is.

PIJLERS VAN WIJCHEN GEZOND

EET VERSTANDIG

EET VERSTANDIG

Voeding en gezondheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hoe serieus nemen we die relatie? Wat is precies gezond voedsel?  

BEWEEG

BEWEEG

Bewegen levert energie op, verbindt mensen met elkaar en kan leiden tot bewustwording, als onderdeel van een gezond leven.

ZINGEVING

ZINGEVING

Je vrij voelen om keuzes te maken die echt bij je passen, doen waar je goed in bent en ergens bij horen of deel van uitmaken. Vaak zorgt geloof, bidden of mediteren voor rust in je leven. Ook ontspanning en het ervaren van een hoge mate van geluk is belangrijk.

VERBIND

VERBIND

Verbinding: daarvoor hebben we jou ook nodig want gezond zijn doen we samen!

Een van de pijlers waarop een gezonde gemeenschap rust, is de mate waarop mensen met elkaar verbonden zijn en een intentie en een levensdoel  delen.  Sterke banden met vrienden of familie zorgen voor een goed sociaal vangnet. 

POSITIEVE GEZONDHEID

Geïnspireerd door de definitie van positieve gezondheid van Machteld Huber heeft Wijchen Gezond haar “spinnenweb” met gezondheidsthema’s omarmt. Resultaat van op deze manier kijken naar gezondheid is dat alle aspecten die leiden tot bewust gezonder leven aan bod komen. Iedereen kan dan voor zichzelf bepalen op aan welk onderdeel of onderdelen van gezondheid hij of zij aandacht wil besteden. 

SAMEN WERKEN AAN POSITIEVE GEZONDHEID

SAMEN WERKEN AAN POSITIEVE GEZONDHEID

Het Institute for Positive Health is dé motor achter de beweging Positieve Gezondheid.

Het is opgericht door Machteld Huber, de grondlegger van het gedachtegoed. Meer weten? kijk op verder op https://iph.nl  

GESPREKSINSTRUMENTEN

GESPREKSINSTRUMENTEN

Op zoek naar gespreksinstrumenten die je kunt inzetten voor Positieve  Gezondheid? Dan kom je natuurlijk uit bij het originele en veelgebruikte instrument Mijn Positieve Gezondheid. Én bij de speciaal gemaakte versies, bijvoorbeeld voor en door kinderen. Deze instrumenten zijn ontwikkeld door Machteld Huber, in samenwerking met anderen. Steeds verder worden ze verfijnd. Dat gebeurt op basis van wetenschappelijke data die we met de doelgroep zelf verzamelen. Dus zorg ervoor dat je het origineel hebt, zodat we ze samen wetenschappelijk kunnen doorontwikkelen.  Kijk verder op: https://iph.nl/tools/

MIJN POSITIEVE GEZONDHEID

MIJN POSITIEVE GEZONDHEID

Positieve Gezondheid is een manier om breder naar gezondheid te kijken. Kun je je bijvoorbeeld voldoende redden? Voel je je gelukkig of misschien juist eenzaam? En is er misschien medische zorg nodig of steun uit je omgeving? Het gaat erom dat jij je gezond en energiek voelt, op de manier die bij jou past.

Het invullen van de vragenlijst Positieve Gezondheid helpt je kiezen en bespreken wat voor jou belangrijk is.  Kijk eens op: https://mijnpositievegezondheid.nl/

Bestuur Wijchen Gezond

Ernie Drissen
Riet van Brandenburg-van Baal
Gerard Broekmans
Thom May
Ernie Drissen

Ernie Drissen

Ik woon sinds 42 jaar in Wijchen.
Als orthopedagoge en docente ‘speciale onderwijsbehoeften’ werkte ik vele jaren met en voor jongere en oudere mensen.
Het tot stand brengen van onderlinge contacten en mensen met elkaar laten samenwerken is mijn grote uitdaging.
Om je gezond te voelen is erbij horen, gezien en gehoord worden en verbonden zijn met anderen van groot belang !
Daarom werk ik graag voor Stichting Wijchen Gezond !

Riet van Brandenburg-van Baal

Riet van Brandenburg-van Baal

Ik woon al bijna 50 jaar in Wijchen.

In de beginjaren heb ik bij een bank gewerkt.
Tot mijn 40ste full-time huisvrouw en daarnaast veel vrijwilligerswerk gedaan op de school van de kinderen.
Altijd veel gesport en via sportcursussen badmintontrainer geworden . Door allerlei scholing ben ik in de ouderensport terecht gekomen als sportleidster. Ik begeleid nu ruim 16 jaar wandel- en Nordic Walking groepen.

Ik ben niet meer actief als sportleidster in de zaal maar wel zeer betrokken als voorzitter van de seniorensportvereniging Oud-Fit. Zo kwam ik bij Wijchen Gezond terecht.

Mijn belangrijkste drijfveer is : de noodzaak van het sporten en bewegen uit te dragen.

Gerard Broekmans

Gerard Broekmans

Ruim 40 jaar heb ik als verpleegkundige gewerkt. Toen heb ik ervaren hoe belangrijk en hoe moeilijk het is, om voor jezelf te zorgen. Dat is mede de aanleiding geweest om mij aan te sluiten bij Wijchen Gezond.

Het uitgangspunt is : goed voor jezelf te zorgen en verantwoordelijkheid te dragen voor je eigen gezondheid.

Wijchen Gezond heeft die uitgangspunten in zich, die mij helpen positief, zinvol en gezond in het leven te staan.

Ik probeer het gedachtegoed van Wijchen Gezond ook naar mijn omgeving, samen met andere partners, uit te dragen.

Dat is mijn drijfveer waar ik het voor doe!

Thom May

Thom May

Ik zal me even voor stellen:
Mijn naam is Thom May. Ik ben sinds eind 2020 algemeen bestuurslid bij de Stichting Wijchen Gezond. Gedreven door gezondheid, positiviteit, geluk en als het even kan in de zee op een windsurfplank, probeer ik andere mensen te helpen in het vinden en onderschrijven van hún passie.
Daarnaast ben ik samen met een vriend een eigen fysiotherapie praktijk begonnen. Chronische en aanhoudende pijnklachten is ons specialisatie gebied. Je vindt ons in het Leefstijlcentrum Wijchen Gezond. Wat een toeval !

Blauwe zones nader toegelicht

Sardinië, Italië 

Het bergachtige eiland Sardinië is de thuisbasis van enkele van de oudste mensen ter wereld. Hier bestaat een eeuwenoude cultuur die zich kenmerkt door traditionele maatschappelijke waarden, respect voor ouderen en loyaliteit aan de familie clan. De lokale bevolking hield zich eeuwen aan ongeschreven wetten en heeft eeuwenlang buitenlandse invloeden weten te weerstaan.

Okinawa, Japan 
Okinawa is een eilandengroep voor de kust van Japan met een groot aantal langst levende mensen ter wereld. Rijk aan hun tradities komt het echte geheim van Okinawa voort uit hun cultuur en omgeving. voor de gezondheid en een lang leven komt voort uit hun cultuur en omgeving.

Loma Linda, Californië
De leden van de Zevende Dag Adventisten gemeenschap in Loma Linda, wiens geloof een gezond leven onderschrijft, leiden de natie in de langste levensverwachting. 
  
Ikaria, Griekenland 
Een klein Grieks eiland in de Egeïsche Zee dat ten zuidwesten van Samos ligt, bezit een aantal van ‘s werelds langste levende mensen. De onderzoekers ontdekten dat de mensen van Ikaria  drie keer meer kans hebben om 90 jaar oud te worden dan in de VS. Zij hebben ook ongeveer 20% minder kanker, de helft van het aantal hart- en vaatziekten dat gangbaar is in de westerse wereld en dementie komt er bijna niet voor.

Nicoya Costa Rica 
Een man uit Costa Rica heeft op de leeftijd van 60 jaar ongeveer twee keer meer kans op het bereiken van de 90-jarige leeftijd als een man die in de Verenigde Staten, Frankrijk, of zelfs Japan leeft. Costa Rica besteedt slechts 15 procent van wat Amerika uitgeeft aan de gezondheidszorg, maar de mensen lijken er langer en gezonder te leven dan mensen in andere landen.

Levensregels

EIGEN BEKNOPTE LEVENSREGELS OM LANGER TE LEVEN GEBASEERD OP DE ONDERZOEKEN VAN DE BLUE ZONES

  1. Beweeg! Beweeg natuurlijk, zoals je voorouders ook zouden doen. Werken in de tuin, lopend boodschappen doen, kinderen lopend naar school brengen, wandelen, kortom: de natuurlijke omgeving waar de inwoners van Blue zone leven, stimuleren ze om te bewegen op een natuurlijke wijze.
  2. Levensplan. Met welk doel of levensplan, spring jij vrolijk je bed uit waardoor jij zin hebt in je dag en in je leven? Wat is het wat jij met passie doet?
  3. Rust: maak een stap op de plaats. Loop niet zo hard van stapel. Ontstress. Plan een rustmoment in je dag: een moment waar je even niets hoeft, doe een slaapje, houd een happy hour, bid tot God, ontspan of mediteer, kortom, doe even niets en kom tot rust.
  4. 80% regel: stop met eten als je 80% vol zit. Mensen in de Blue Zone eten hun kleinste maaltijd aan het eind van de dag en in de avond eten ze niet meer. Diëten volgen ze niet.
  5. Plantaardig eten: bonen, soja, linzen, tuinbonen, zwarte bonen, groene groente en noten zijn de hoofdingrediënten van het dagelijks dieet van de inwoners van Blue Zone gebieden. Varkensvlees eten ze zelden en als ze het eten in slechts kleine porties.
  6. Wijn. Drink één a twee glaasjes wijn dat rijk is aan antioxidanten tijdens de grootste plantaardige maaltijd van de dag. Drink de wijn tijdens de maaltijd.
  7. Geloof. Veel van de inwoners van de Blue Zone gemeenschappen behoorden tot een geloofsgemeenschap, ongeacht welk geloof, zolang er maar vier keer per maand deelgenomen werd aan de diensten van het geloof.
  8. Geliefden. Familie en geliefden staan op de eerste plaats. Ouders en grootouders worden in huis genomen. Mensen zijn trouw aan hun levenspartners en zetten zich in voor hun relatie, partner, kinderen en hun ouders. Pensioen kennen ze niet, ze blijven doorgaan omdat ze het vermogen beschikken om actief te blijven.
  9. Creëer de juiste omgeving. Roken, overgewicht en eenzaamheid zijn iets wat niet te vinden is in de Blue Zone gebieden. Geboren zijn in sociale kringen met goede familiebanden en vrienden voor het leven zijn kenmerkend voor een gezond langer leven.

Bron: https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/116665-blue-zone-het-geheim-van-langer-en-gezonder-leven.html